2019 YXZ1000R SS SE

Bättre. Större. Snabbare.

Ren spänning för ännu fler äventyr! Den sportiga YXZ1000R SS SE är helt enkelt utformad för en upplevelsen i terräng. 2019 års modell har en ny tuff karossdesign och förfinade, omkalibrerade mekaniska och elektroniska specifikationer som ger högre prestanda och förbättrade funktioner.

Pressrelease

YXZ1000R SS SE drivs av en högpresterande trecylindrig motor på 998 kubik med högt vridmoment och är utrustad med en rallyliknande paddelväxel som ger omedelbar fingertoppskontroll med kopplingsfri växling vid full gas med den sekventiella 5-växlade växellådan.
Det högteknologiska YCC-S-aktiverade startkontrollsystemet gör YXZ1000R SS SE i princip oslagbar vid start från stillastående läge och motorbromskontrollsystemet ger smidig utförskörning.

 

 

Ny turboförberedd motor med större bakmonterad kylare
En av de viktigaste funktionerna är att motorn nu är turboförberedd vilket gör det enklare och billigare att installera GYTR-turbosatsen som avsevärt ökar maximal hästkraft. En annan viktig teknisk förbättring är en ny bakmonterad kylare med dubbel fläkt och större kapacitet som förhindrar att lera och sand fastnar samt ger skön svalka i hytten.

Omkonstruerat överrullningsskydd och aggressiv ny kaross
Yamahas ingenjörer har utvecklat ett nytt överrullningsskydd som ger bättre sikt framåt, vilket hjälper föraren att hantera utmanande hinder. Överrullningsskyddets totala höjd har minskats med 50 mm medan A-pelarhöjden har ökats med 145 mm, vilket gör det enklare att kliva i och ur. Den bakre delen har förstärkts med en ny rörformad struktur i terrängstil för ökad säkerhet. Den omarbetade karossen och det kompakta överrullningsskyddet ger 2019 YXZ1000R SS SE en mer aggressiv och målmedveten look som förstärker terrängkänslan.

Radialdäck med större diameter
Ytterligare en omfattande uppgradering för 2019 är Maxxis 29-tums Bighorn-radialdäck med större diameter. De dragkraftiga däcken har ökad radiell styvhet och sidostyvhet som ger maximal kapacitet i varierad terräng och överlägsna köregenskaper, ökad markfrigång och komfort.

Omkalibrerad utväxling
För att optimera prestandan på de nya däcken med större diameter driver YXZ1000R SS SE en omkalibrerad sekventiell växellåda. 1:ans växel är betydligt lägre för förbättrad drivkraft och acceleration medan 2:ans till 5:ans växlar är 7 % lägre för att matcha de större 29-tumsdäcken.

 

 

 

 

 

Nya Fox-stötdämpare
Nya fjädringsinställningar har införts och den nya kalibreringen av Fox Podium-stötdämparna ger ökad komfort, förbättrade köregenskaper och kurvtagning i såväl låg som hög hastighet samt förmåga att klara all slags terräng.

Originaltillbehör
Yamahas GYTR-turbosats är nu snabbare och enklare att installera på 2019 YXZ1000RSS SE tack vare de förinstallerade turboförberedda vevstakarna som minskar installationstiden med över 16 timmar. GYTR-turbosatsen är det snabbaste och mest effektiva sättet för ägare att öka maximal hästkraft. Den minskade installationstiden och det lägre priset för 2019 gör den till ett måste för alla YXZ-ägare som vill uppleva ultimat SxS-sportprestanda.

Yamaha har ett brett sortiment med integrerade tillbehör till YXZ1000R SS SE, vilket gör att ägare kan anpassa det extrema terrängfordonet enligt egna önskemål. Sortimentet med originaltillbehör utvecklas ständigt och du hittar fullständig information på www.yamaha-motor.se

YXZ1000R SS SE: viktiga uppdateringar
•    Ny turboförberedd motordesign för avsevärt minskad monteringstid
•    Bakmonterad kylare med två fläktar och större kapacitet
•    Enklare att kliva i samt omkonstruerat överrullningsskydd med lägre tak
•    Ny frontkaross i aggressiv stil
•    29-tums radialdäck med större diameter för bättre terrängkörning
•    Omkalibrerad utväxling ger ökad drivkraft
•    Nya Fox-stötdämpare med omarbetade inställningar, förbättrad komfort och hantering

YXZ1000R SS SE: överblick
•    Den ultimata renodlade SxS-sportmodellen med hög prestanda
•    Överlägsen körkomfort och förmåga
•    Maximal säkerhet i alla typer av extrem terräng
•    Legendarisk hållbarhet, tillförlitlighet och prestanda
•    För riktiga terrängförare som vill ha ultimata utmaningar
•    Förbättrade funktioner
•    En ny nivå av prestanda
•    5-växlad sekventiell växellåda med backväxel
•    Rallyliknande paddelväxel för kopplingsfri fingertoppsväxling vid full gas
•    YCC-S-aktiverad startkontroll för snabb start från stillastående läge
•    Trecylindrig motor på 998 kubik med högt vridmoment och flyttad kylare
•    Fjädring med lång slaglängd
•    Motorbromskontroll för smidig utförskörning
•    On-Command-väljare för 2WD/4WD/differentialspärr
•    Digital instrumentering med flera funktioner

Se alla funktioner på www.yamaha-motor.se

Färger och tillgänglighet
Ny YXZ1000R SS SE-färg: Racing Blue
Tillgänglig från oktober 2018

Pris
Priset varierar per land.

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer