Nya RZR Turbon

Polaris 2019

Polaris trycker hårt på sin offroad-förmåga när det gäller RZR och vi är böjda att hålla med, det är verkligen RZR starkaste sida jämfört med många av konkurrenterna. Här belyser man speciellt viktiga områden som tyngdpunkt, köregenskaper och manövrerbarhet. Vi skulle även vilja lyfta fram några andra egenskaper som gör RZR till en bra offroad-maskin, saker som markfrigång samt samspelet mellan gaspedal-variatorer-motor och hjuldriften.

Text Stefan Sund I Foto Polaris

Det här med att centrera massan gör man genom att placera de två tyngsta komponenterna, bränsletanken och motorn, så lågt och centrerat i fordonet som möjligt. Dessutom försöker man göra det samma med föraren och dess passagerare. Men föraren och passageraren placeras däremot inte så lågt som möjligt då man vill bibehålla en bra uppsikt runt fordonet. Köregenskaperna med vass styrning uppnår man genom att ha en väldigt kvick styrning som svarar direkt på förarens input. Polaris beprövade 4-hjuldrift ser till att man tar sig dit man vill detta genom att fyrhjulsdriften kopplas in automatiskt direkt bakhjulen slirar 6% av ett fullt varv. Att man bokstavligen placerar ett hjul i varje hörn gör att man tar sig över det mesta som kan komma i ens väg. Även en ganska kort hjulbas samt hög markfrigång gör att man allt som oftast slipper hänga sig på underredet. Allt det här är saker som alltid hängt med RZR ända sedan början för tio år sedan.

 

Nu tar vi och tittar närmare på det senaste och värsta som rullat ut från en Polaris-fabrik, nya RZR XP 1000 Turbo. Detta fordon är omarbetad från insidan och ut, även om man så klart känner igen att den handlar om en RZR. Från insidan ser man att hela instrumenteringen är omdesignad och det mest tydliga kanske är de tuffa LED-lysena fram. Man använder sig även av lägre dörrar än på tidigare modeller. Den mäter 64” i bredd och har 21” i fjädringsväg och naturligtvis är den utrustad med 2”-2.5″ Walker Evans Needle med 16-läges justerbara klickers. Det finns även en modell med det avancerade DYNAMIX Active Suspension™, en aktiv fjädring som förhindrar att man bottnar och håller fordonet plant i kurvorna. Det tar även input från hastighet, fordonsposition, gaspedalens- och styrningensposition när den justerar FOX-dämparnas hårdhet och detta gör den 200 gånger per sekund samt individuellt för varje dämpare!
RZR turbo har bestyckats med 29” Maxxis® Big Horn 6-lagers-däck och markfrigången mäter då 35,6 cm.

 

TURBO FURY
Den 925 kubik stora ProStar Turbo H.O-motorn i nya RZR Turbo levererar hela 168 hästar med plattan i mattan! Även kraften från botten ska vara bra med 155 Nm i vridmoment ur denna twin med dubbla överliggande kamaxlar. Bränslet till motorn levereras med elektronisk insprutning. Hästkraftkriget med Can-Am fortsätter alltså!
Nu återstår det bara att se vilka modeller som kommer till oss och när.

 

 

FAKTA 

Engine & Drivetrain
Cooling     Liquid
Cylinders Displacement     925cc
Drive System Type     High Performance True On-Demand AWD/2WD
Engine Braking System (EBS)     Not Equipped
Engine Type     ProStar Turbo H.O.; 4-Stroke DOHC Twin Cylinder Turbocharged
Fuel System/Battery     Electronic Fuel Injection
Horsepower     168 HP
Transmission/Final Drive     Automatic PVT P/R/N/L/H

Dimensions
Bed Box Dimensions (L x B x H)     72.0 x 57.0 x 17.8 cm
Estimated Dry Weight     676 kg
Front/Rear Rack or Box Capacity     N/A kg / 136.1 kg
Fuel Capacity     35.9 L
Ground Clearance     35.6 cm
Overall Vehicle Size (L x B x H)     302.2 x 162.6 x 187.3 cm
Payload Capacity     336 kg
Wheelbase     228.6 cm

Brakes
Front/Rear Brakes     4-Wheel Hydraulic Disc with Triple-Bore Front and Dual-Bore Rear Calipers
Parking Brake     Park In-Transmission

 

Additional Specifications
Cargo System     Lock & Ride®
Doors     Bowed 1/4 Doors
Electronic Suspension Control System     N/A
Hitch Towing Rating     N/A
Hitch Type     Not Equipped
Instrumentation     4″ LCD Rider Information Center: , User Selectable Blue/Red Backlighting & Brightness, Programmable Service Intervals, Speedometer, Tachometer, Odometer, Tripmeter, Clock, Hour Meter, Gear Indicator, Fuel Gauge, Coolant Temperature, Volt Meter, Service Indicator and Codes, Seatbelt Reminder Light, DC Outlet
LightingWhite LED, Low/High, Red LED Tail/Brake Lights
Seat Type     Bolstered Bucket Seats with Front Seat Sliders and Height Adjustable Seat Belts
 
Tires / Wheels
Electronic Power Steering     Standard
Front Tires     29 x 9-14; Maxxis Bighorn
Rear Tires     29 x 11-14; Maxxis Bighorn
Wheels     Cast Aluminum

 

Suspension
Front Shocks     2 in Walker Evans Needle with 16-Position Adjustable Clickers
Front Suspension     Dual A-Arm with Stabilizer Bar and 21 in (53.4 cm) Travel
Rear Shocks     2.5 in Walker Evans Needle with 16-Position Adjustable Clickers
Rear Suspension     Trailing Arm with Stabilizer Bar and 21 in (53.4 cm) Travel

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer