TGB BLADE 600i EPS LE T3A

Provkörning

TGB Blade har vi kört tidigare men inte registrerad som Traktor A som betyder att den bara får gå i 40 km/h.

Text & Foto Stefan Sund

Maskinen är stryp över hela registret så att den inte går fortare än 40 km/h, en elektronisk spärr vid angiven hastighet hade varit att föredra då man gärna vill ha tillgång till de 42 hästar som motorn faktiskt producerar.

Bakom styret på TGB Blade av LE-modell sitter man på en hög dyna med fast stoppning och just styret är även det högt placerat. Detta ger en skön sittställning med en bra vinkel för benen när man är 1,70 lång, våra längre testförare tyckte det var lite lågt. Fotbromsen har dock en lite knasig placering och känns lite i vägen för foten, antagligen för att man snabbt ska kunna känna vart den är när man måste få ner farten.

Motor
Motorn som kom ganska nyligen är en 2-cylindrig 4-taktare på 571 kubik försedd med elektronisk insprutning. Den är trevlig i sin karaktär med ett gott ljud ur ljuddämparen. Den är också väldigt enkel att dosera med gasen och variatorerna jobbar bra genom registret. Helt ostrypt lämnar den alltså ifrån sig 42 hästar vid 7000 varv och 53Nm vid de lägre 5500 varv. Således en riktigt pigg skapelse som ostrypt, men nu ska vi hålla oss till 40 km/h och ibland kan den då upplevas som lite trött då det tar längre tid att bygga upp effekten. Det finns dock stora fördelar med att den är registrerad som Traktor a och det är främst vilka som får köra denna ATV och vart man får köra.

Enligt trafikverket är det detta som gäller: 
Traktorer får köras på väg och ska då följa trafikreglerna. De får inte köras på motorväg eller motortrafikled. Traktor a ska köras i vägrenen eller så långt till höger på körbanan som möjligt, medan traktor b ska köras på körbanan (vägen). Det är ingen kontrollbesiktning av fordonet.

För traktor a och äldre traktorer (enligt ovan) gäller traktorkort, körkort med AM-behörighet eller högre. Gäller det kortare sträckor på väg, till eller från en arbetsplats, mellan en gårds ägor eller liknande krävs inget körkort för traktor a.
Det finns alltså stora fördelar för vissa användare även om man jämför med Traktor b! Men har man inte dessa behov så föredrar vi helt klart registreringsformen Traktor b då motorn får andas lite friare. Men nu är det Traktor a vi kör och inget annat. Och när vi kör in i skogen och trixar runt bland olika hinder lider man inte alls lika mycket av strypningen och kör man dessutom på lågväxeln är den lite starkare utan att för den skull vara ryckig.
I de brantare backarna så tar den säkra motorbromsen oss ned lugnt och säkert, helt odramatiskt! Vi provkörde vid detta tillfälle även en CFmoto 850 och skillnaden mellan dessa två kunde inte vara större. TGB Blade är gjord för att arbetas med tack vare sin smidighet och fina motorbroms medan CF:en trivs bäst på vägen, precis som det är tänkt när man konstruerade maskinerna får man anta.

Förbättrad svängradie!
Förra gången vi körde denna modell mätte vi upp 4,30 meter i svängradie och var ganska nöjda med maskinens beteende. Nu mätte vi upp låga 3,77 meter! Detta gjorde att vi till en börja upplevde maskinen som lite nervös efter vägen men å andra sidan var den extremt smidig ute i terrängen. Efter ett tag testade vi även att ställa ner servostyrningens assistans, som går att justera via instrumenteringen i två lägen, detta gjorde maskinen betydligt behagligare efter vägen och inte allt för tung i tighta situationer. Den digitala instrumenteringen är även lättavläst med tydliga varningslampor och hjuldriften syns på två olika ställen i mätaren. Den är dessutom enkel att sköta och lätt att förstå sig på med två knappar.

Framkomligfheten med TGB Blade är riktigt bra och trots att vi uppmätte moderata 26 cm i markfrigång (lägst fram, är högre bak!) hade vi inga som helst problem att ta oss fram var än vi önskade. Även fjädringen fungerar mycket bra i terrängen och ger däcken bra kontakt med underlaget i alla lägen. Växelreglaget på TGB Blade har en spärr som man måste trycka in när man växlar vilket fungerar bra i de flesta fall. Det hände dock att den inte riktigt vill ge oss den växel som vi önskade, men med lite gungande av maskinen så föll det ändå på plats även vid dessa tillfällen. Senast vi körde Blade 600 hade vi inget att invända mot när det gällde växellådan så antagligen handlar det om en injustering av reglaget och inget annat. Skulle det skita sig och man inte kan komma längre i terrängen så sitter det en frontmonterad vinsch som standard på alla TGB:s ATV:er och den har en dragkraft på 1.362 kg.
I terrängen är som vanligt ryggstödet för passageraren i vägen när man hoppar runt på fordonet och hade vi ägt maskinen hade detta skruvats bort med tanke på säkerheten, detta även om några regler skulle säga att det måste sitta där på en traktor!
Summering
I stort känns denna Blade betydligt lyxigare och dyrare än vad priset faktiskt visar. Det kan man tacka LE-paketet för som ger ett snyggt yttre med sin grå metallic-färg och saker som snygga 14” aluminiumfälgar, gasstötdämpare, lastrack i komposit och ett mer påkostat ryggstöd till passageraren. Utrustningsmässigt uppfyller den faktiskt alla önskningar då den förutom allt som kan ses som standard på en ATV även har utrustning som styrlås, handtagsskydd och skärmbreddare. Den blir så klart några tusen dyrare än standardmodellen med sina 89 995 kronor, men det tycker vi faktiskt att den är värd.

Motor
Typ: 1 cylinder, vätskekyld, 4-takt, SOHC
Volym cm³: 571
Borrning/slag mm: 95×79,2
Bränslesystem: EFI
Smörjning: Våtsump
Generator: –
Tändning: Elektronisk via ECU
Uppg. effekt/varv: 42Hk@7000 (ostrypt)
Uppg. vrid/varv: 53,1Nm@5500 (ostrypt)
Transmission: Automatisk
Växellåda: Hög, Låg, Neutral, Back, Parkering
Koppling: CVT
Hjuldrift: 2-4WD med elektronisk diffspärr fram
Bromsar fram: Hydrauliska skivbromsar
Bromsar bak: Hydraulisk skivbromsar
Chassi
Ram: Helsvetsad stål
Framvagn: Dubbla A-armar
Fjädringsväg fram mm: –
Bakfjädring: Dubbla A-armar
Fjädringsväg bak mm: –
Hjulbas mm: –
Sitthöjd mm: 560
Markfrigång mm: 260
LxBxH mm: 2155x1235x–
Däck fram: 26×8-14
Däck bak: 26×10-14
Uppg. vikt torr kg: –
Tankvolym liter: 18
Svängradie m: 3,77
Att äga
Pris: 89.995:-
Färg: Grå metallic
Generalagent: C. Reinhardt, tgbatv.se
Registreringsform 
Finns som Traktor A-B / Terräng / Väg
Utrustning
Servo: √
2wd / 4wd: √ / √
Difflås: √
Start El / Manuell: √ / –
Växellåda Aut./ Man: √ / –
Insprutning: √
Dragkrok: √
Vinsch fram / bak: √ / –
12V-uttag: √
Instrumentering Analog / Digital: – / √
Fälgar stål / alu: √ / √
Skyddsbåge fram / bak: √ / –
Lastrack fram / bak: √ / √
Hasplåt plast / alu: √ / –
A-armsskydd fram / bak: √ / √
Handskydd: √
Skärmbreddare: √
Förvaringsfack: √
Styrlås / startspärr: √ / –
Passagerare: √
Ryggstöd: √
Handtagsvärme: –
Lastflak: –
Säkerhetsbälte: –
Dörrar: –
Vindruta: –
Tak: –
Skyddsnät: –

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer